Înapoi la listă

INTERVIURILE  ARTIZANII  OLFACTIVI

„Povestitoarea. Și lumea ei olfactivă.” cu OANA ȚEPEȘ-GREURUȘ

Astăzi, la Interviurile Artizanii Olfactivi vă invităm în lumea poveștilor online, a artei creative scrise și bine-nțeles a celei care le așterne atât de frumos în paginile virtuale. 

"Je suis creative! Chiar sunt creativă. Am capul mereu plin de idei, texte și povești. Timp să am să le scriu pe toate, dar le notez și, cele mai multe, ies. Tot ce văd, citesc, aud și aflu mă ajută să-mi fac cât mai bine meseria de jurnalist. Să spun povestea pe înțelesul tuturor, să scriu curat, concis și fluent. Chiar dacă talentul la scris a existat, stilul l-am rafinat în ani de experiență, lecturi și mii de texte scrise și (re)scrise.”


 Așa se autodescrie OANA ȚEPEȘ-GREURUȘ, prietena noastră dragă, creatoarea blogului goinfashion.ro - revistă online despre „oameni faini dar și despre vești-povești ori lucruri firești.

Este pasionată de parfumuri și nu ratează nici un eveniment dedicat acestora. Este o fire scormonitoare, mereu în căutare de lucruri frumoase și oameni pe măsură. Și mereu reușește să descopere cele mai spectaculoase povești care ne înconjoară, pe care apoi le așterne cu minuțiozitate pe hârtia virtuală.

The Herbal Tea Room - Santa Maria Novella (Florența)

Este absolventă de Științe Politice și Sociologie (SNSPA) și după facultate, drumul destinului a purtat-o către televiziune, unde a început să scrie articole pentru revista presei internaționale. Apoi, pentru că s-a descurcat excelent, redactorul-șef a trecut-o în redacția de știri externe. După doi ani la această televiziune a decis că e timpul să plece la alta, tot ca redactor la externe. Apoi a ajuns în presa online, iar după alte trei redacții importante, a virat spre agenții de publicitate – content blogging, storytelling și copywriting.

Ideea de a-și construi propria platformă literară a venit din nevoia ei de a clădi ceva trainic de una singură. Și a reușit. Poveștile scrise de ea sunt pline de savoare și autenticitate, sunt senine, jucăușe și mereu pline de consistență.

 Viena

Și pentru că Oana a privit mereu din perspectiva celui care pune întrebările, m-am gândit să îi lansez provocarea de a fi ea cea care să răspundă la o serie de provocări olfactive, în scris. Zis și făcut. Așa că iat-o pe Oana descoperindu-și o parte din suflet pentru noi și pentru voi. 

- Dragă Oana, apă de toaletă sau apă de parfum?

- Ambele! Nu caut neapărat una sau alta. Cunosc diferențele, dar nu mă deranjează dacă parfumul se simte mai puțin intens. Important e să-mi placă, să rezonez deplin cu aromele din sticluță.

- Și cum îți alegi parfumul? Ești cerebrală sau te bazezi mai mult pe instinct atunci când vrei să îți cumperi o creație olfactivă?

- De cele mai multe ori e „coup de foudre”. Chiar dacă nu e un criteriu acceptat și “omologat”, recunosc, mă uit la numele parfumului. Sonoritatea lui mă “ademenește” să-l descopăr. Și, culmea, de cele mai multe ori se întâmplă să-l ghicesc și să-mi placă! Așa am pățit cu Vraie Blonde, de la Etat Libre d'Orange. L-am adorat din prima clipă! Din păcate, e un parfum care nu se mai produce. Apoi, jocurile de cuvinte franțuzești au o muzicalitate care-mi place. Dans tes bras - Frederic Malle, Bibliothèque - Byredo, Eau Chic - Astier de Villatte, Ce soir ou jamaisGoutal Paris, Rien Intense - Etat Libre d'Orange... cum să nu te atragă? Definitorii rămân însă notele olfactive – iubesc combinațiile fresh – ierboase, cu citrice, flori în nuanțe discrete. Îmi plac și parfumurile un pic gurmande, dar nu dulci. Romul și tutunul sunt, de asemenea, printre preferate.

- Și care ar fi – pe lângă rom și tutun - ingredientul preferat pe care îl descoperi cu plăcere într-un parfum?

- Clar, citrice! Lămâi siciliene, portocale, mandarine verzi, grapefruit, bergamotă. Sunt ingrediente care-mi transmit instant voioșie și optimism. Mă trimit în vacanță!


Practic, mai sus, am enumerat cam toate notele olfactive din Eau d’Hadrien, de la Goutal Paris. E parfumul de care nu mă mai satur!

- Să știi că ai dreptate. Există – pentru fiecare dintre noi – parfumuri pe care le-am pune și în mâncare dacă am putea...sau ne-am îmbăia în ele. Pentru că este vorba aici de acea stare pe care ne-o imprimă atunci când le purtăm. De euforie, fericire, bucurie, extaz... La polul opus, însă, știm cu toții să există și esențe olfactive mai puțin prietenoase cu personalitatea fiecăruia dintre noi. Așa că te întreb direct: care este cel mai neplăcut parfum pe care l-ai mirosit vreodată? Ai îndrăznit să-l pui pe piele?

- Cred că era un parfum arăbesc foarte intens, cu un miros greoi și bizar. N-am îndrăznit să-l pun pe piele, ba chiar am fugit imediat din magazin, unul mic și îngrămădit, numai cu parfumuri orientale. Astfel de experiențe olfactive îmi dau reale dureri de cap. Pur și simplu nu suport aromele (foarte) tari.

- Dar parfumul de nișă? Ce înseamnă pentru tine? Și cum ai descrie la nivel personal acest concept?

- Parfumul de nișă e o poveste scrisă cu mare atenție la detalii încă de la debut. Ca o povestitoare ce sunt, e lesne de înțeles că am ajuns să fac o pasiune pentru parfumurile speciale. Le port și mereu dau detalii, pe blog, despre noutăți - public liste, interviuri, mici review-uri. E minunat cum niciun amănunt nu le scapă. De la sticlă, etichetă, ambalaj, nume, ingrediente și promovare - totul se construiește cu grijă. Iar asta se simte. Aproape de fiecare dată, brief-ul care ajunge pe masa unui “nas” celebru pleacă de la o grădină, un obiect regăsit, un film, o călătorie, o emoție etc. Parfumul de nișă nu caută formule ușor vandabile, ci să recompună – delicat - amintiri olfactive. Ca jurnalist, am avut ocazia să intervievez și să întâlnesc oameni din industrie și mi-au spus că, mai nou, brand-urile „mass-market” vor parfumuri de nișă în portofoliu, semn că asta se cere. E de urmărit fenomenul pentru că s-ar putea să funcționeze și invers – case de nișă care ajung mainstream. Cât despre ce se va întâmpla în următoarea perioadă de criză e o altă poveste...

- Așa este. Cred că acest lucru se datorează faptului că și cei cu bugete mai reduse au început să treacă pragul magazinelor ce comercializează parfumuri de nișă, pentru că da, există și creații olfactive accesibile buzunarelor oamenilor obișnuiți. Și mai cred că și parfumeria de nișă își dorește puțin mai multă accesibilitate și încă ceva în plus: dorința de a educa publicul, de a-l apropia de creațiile ce au în spate povești emoționante. Pentru că parfumul nu este altceva decât emoție. Și pentru că am ajuns la acest cuvânt, emoție, am să te rog să te gândești la un parfum care îți place, descrie-l și ascociază-l cu un tablou / carte / oraș sau loc pe care-l iubești…

- Aleg un parfum pe care nu-l am încă, dar mi-l doresc de foarte mult timp – El Born, Carner Barcelona. Are zvâc! Mie îmi miroase a libertate, a soare și ciocolată cu rom – preferata mea. Firește că în notele de vârf avem lămâi din Sicilia, bergamotă de Calabria și miere. Nu mă dezmint! 


Deși parfumul descrie un celebru cartier din Barcelona, o să-l asociez cu Florența. E un oraș care m-a încărcat de energie bună acum două-trei veri, așa că mi-am pus în minte să revin. Sper, cât mai curând. Vom vedea ce va fi.

Florența

Îți mulțumim, dragă Oana, pentru fascinantul periplu prin lumea ta cu parfum italian, spaniol și...chic-franțuzesc.


Dacă dorești să ne lași impresiile despre acest articol, te așteptăm pe pagina de Facebook. Click AICI
Dacă dorești să primești pe email notificări despre articole noi, seminarii de parfumuri și promoții, te poți abona la newsletter-ul nostru AICI


Scris de Valentina Băințan
Data: 16 Mai 2020