Înapoi la listă

CASE DE PARFUMURI CELEBRE

CASA HOUBIGANT - două secole de inovație


        Casa Houbigant este cea de-a doua casă de parfumuri care a supraviețuit de-a lungul a peste două secole de istorie - prima fiind celebra House of Creed. Și poate părea surprinzător, însă longevitatea casei Houbigant nu s-a propagat în sistem de dinastie! Dar pe parcursul celor peste 200 de ani, toți parfumierii care au făcut parte din imperiul Houbigant au venit cu descoperiri inovatoare în actul efectiv de creație al parfumurilor, descoperiri ce au revoluționat pentru totdeauna arta „construcțiilor” olfactive. Și nu este deloc o exagerare dacă admitem că fără Casa Houbigant, parfumeria modernă, așa cum o știm noi astăzi, nu ar fi ajuns la o asemenea complexitate. 

                     Și totul a început cu un simplu coș cu flori...   


        Într-o frumoasă dimineață a anului 1775, la Paris, un tânăr pe nume Jean-Francois Houbigant, a atârnat la intrarea în magazinul său din Rue du Faubourg Saint-Honoré, un mic panou pictat de mână, ale cărui trăsături de acuarelă reprezentau un frumos coș cu flori. Jean-Francois tocmai își deschidea primul butic, mic și cochet ("A la Corbeille de Fleurs"- La coșul cu flori), dedicat vânzărilor de mănuși, buchetelor de mireasă și...creațiilor olfactive. 

        Însă înainte de a păși mai departe pe drumul istoriei Houbigant, vă invităm să ne oprim puțin asupra istoriei personale a lui Jean-Francois Houbigant  

        S-a născut la Paris pe 21 decembrie 1752, într-o familie de servitori. Mama sa lucra pentru ducesa de Charost, o femeie milostivă, care l-a îndrăgit mult pe micul Jean-Francois și care a decis să îi ofere multă grijă și, cel mai important, educație.La vremea aceea, apele parfumate și pudrele își trăiau perioada de glorie în Franța, pentru că străzile Parisului erau extrem de murdare, iar majoritatea locuitorilor trăiau în condiții neigienice. 

        Afacerile neguțătorilor de pomezi, ape și mănuși parfumate, unguente, săpunuri și alte produse de igienă erau în ascensiune, iar Jean-Francois a devenit rapid fascinat de acest univers. Și-a croit drumul destinului prin comunitatea comercianților și creatorilor de ape parfumate, a învățat arta mixării ingredientelor, iar anul 1775 i-a adus cea mai frumoasă realizare: micul magazin „A la Corbeille de Fleurs”. 

Trebuie să menționăm însă un lucru important: la vremea aceea exista așa numita „Cartă a Parfumierului”, care spunea că nici un pasionat al universului parfumurilor nu putea fi atestat drept parfumier și nici acceptat în Breasla Maeștrilor Parfumieri, fără un stagiu de 4 ani, sub îndrumarea directă a unui maestru.Așadar și Houbigant a trecut prin acest stagiu, obținând mult dorita certificare. 

Dar să revenim în Rue du Faubourg Saint-Honoré... Pe lângă mănuși parfumate și buchete de mireasă, Jean Francois excela la capitolul licorilor parfumate, pudrelor și parfumurilor solide, astfel încât tot mai multă lume începuse să frecventeze micul magazin.  


                    De la evantaie parfumate la Eau D’Houbigant... 

        Clientela se lărgea. Vorbele circulau. Tot mai multe voci povesteau că în „Rue du Faubourg Saint-Honoré” există un magician al esențelor, care creează niște licori al căror parfum seducea toate simțurile...Și nu a trebuit să treacă multă vreme până când acestea și-au găsit rezonanța în nobilimea și regalitatea acelor timpuri. Cu toții erau dintr-o dată dependenți să poarte aceste creații care înfiorau simțurile și care stârneau pasiuni și admirație. Jean-Francois Houbigant a fost invitat tot mai des la curțile regale, pentru sesiuni de consultanță în crearea de noi parfumuri personalizate. Tot Houbigant este cel care a învățat femeile înstărite de la Curtea de la Versailles să-și parfumeze evantaiele, astfel încât la cea mai mică fluturare, acesta să emane cel mai romantic mesaj olfactiv.  


        La numai 23 de ani, Houbigant a creat Eau D’ Houbigant – un parfum distins și somptuos - care a devenit preferatul aristocraților de la acea vreme. Într-un timp relativ scurt, Casa Houbigant a devenit una dintre principalele furnizoare de parfumuri ale curților regale din Europa. 

O serie de povești circulă și astăzi despre impactul pe care parfumurile Houbigant le-au avut asupra fețelor regale. În anul 1793, când Maria-Antoaneta a fost executată prin ghilotinare, se spune că în corsajul ei s-au găsit 3 fiole dintr-un parfum Houbigant.Totodată, parfumurile amețitoare ce purtau semnătura Houbigant au călătorit la pieptul lui Napoleon în timpul campanie sale de cucerire a Europei.  


                         Faimă și renume regal...

        Pe 22 octombrie 1807, Jean-Francois Houbigant moare la numai 55 de ani, fără ca măcar să bănuiască că numele său va supraviețui peste secole. Afacerea sa a rămas pe mâna soției și a fiului, care nu a moștenit însă pasiunea tatălui pentru parfumuri. Din acest motiv, văduva Houbigant, pentru a asigura longevitatea afacerii, s-a căsătorit cu cel care rămăsese la conducerea magazinului. Și astfel, afacerea Houbigant a continuat și prosperat. Noi creații - elaborate după rețetele lăsate de Jean-Francois - au ieșit pe ușile micului magazin, fascinând și mai mult fețele regale. Renumele a crescut, iar în anul 1829, Casa Houbigant a fost numită furnizor oficial al Alteței Sale Regale, prințesa Adelaide d'Orleans, sora regelui Louis-Philippe.Apoi, în anul 1838, casa franceză a primit mult dorita licență de "Casă oficială de parfumuri” pentru Majestatea sa, Regina Victoria a Angliei. Houbigant prospera, rețetele lăsate de Jean-Francois aveau în continuare mare succes, însă se simțea nevoia unei revigorări, a unei abordări diferite în crearea parfumurilor. Vremurile se schimbau, existau tot mai mulți comercianți de parfumuri, iar casa Houbigant începea să se simtă într-o oarecare umbră a perimării. 

        Și bine-nțeles că acel suflu nou nu a întârziat să apară.  


                            O nouă eră pentru Casa Houbigant...

         Anul 1880 marchează trecerea la un alt nivel al creațiilor olfactive, prin venirea la Houbigant a parfumierului Paul Parquet, care și devine asociatul afacerii Houbigant. 

Astfel, sub atenta sa supraveghere, atât producția de parfumuri cât și administrația au fost mutate la Neuilly-sur-Seine, unde toate aceste facilități au putut fi extinse. Personalul a crescut și au fost create noi laboratoare de fabricare și testare ale noilor creații. Astfel, Houbigant se pregătea să intre într-o nouă eră.   


        Țarul Alexandru al III-lea a numit Casa Houbigant furnizor oficial al Curții Imperiale a Rusiei în 1890, iar Houbigant a creat pentru ei un parfum care a făcut furori: "Buchetul Țarinei", în cinstea împărătesei Maria Feodorovna.Când fiul împărătesei, Nicolae al II-lea a urcat pe tron ca țar, în 1894, Houbigant și-a păstrat titulatura de parfumerie regală, iar documentele istorice arată că Houbigant a vândut creații olfactive din 1900 până în ajunul revoluției ruse din 1917.  

        În anul 1882, Paul Parquet introduce o nouă creație, Fougère Royale, un parfum cu aromă de ferigă, ce îmbina buchetul aromatic de plante mediteraneene, cu cele prețioase de garoafe, scorțișoară, piper, ambră și boabe de tonka. Acest parfum avea să schimbe definitiv cursul istoriei parfumeriei moderne pentru că Fougère Royale a definit o nouă categorie de parfumuri - familia "fougère", care este și astăzi cea mai populară și mai utilizată în creațiile olfactive masculine. 


Creativitatea lui Paul Parquet nu s-a sfârșit însă cu Fougère Royale. El a continuat crearea de noi parfumuri folosind și ingrediente sintetice, iar în anii următori a introdus o serie de creații ce au stârnit imaginația tuturor iubitorilor de parfumuri. În anul 1900, Le Parfum Ideal a fost cel mai râvnit dintre tot ce scosese pe piață Houbigant. Apoi, în 1908, au apărut Coeur De Jeanette, iar în 1910, Parfum Inconnu, două creații care au sedus simțurile pasionaților de mirosuri. Houbigant era deja un nume rostit cu înfrigurare pe la toate curțile regale europene. Cu toții așteptau noile creații cu sufletul la gură, iar atunci când se zvonea că acest lucru urmează să se întâmple cât de curând, se producea o adevărată febră a clienților doritori să intre în posesia acelui produs olfactiv.  


                    Un nou artizan al emoțiilor vine în imperiul Houbigant... 

         În anul 1912, un nou parfumier venit la Casa Houbigant, Robert Bienaimé, avea să devină în scurt timp protejatul și asistentul lui Paul Parquet. Nu a trecut mult timp și Robert Bienaimé avea să uluiască prin crearea unuia dintre cele mai strălucite parfumuri ale lui Houbigant: Quelque Fleurs, primul parfum creat vreodată cu un buchet multi-floral. Până în acel moment, parfumurile florale erau în mare parte compuse din flori unice (o singură floare/parfum) sau erau o combinație de flori și ierburi, cu alte esențe.


Quelque Fleurs a fost o explozie olfactivă de flori de portocal, orhidee, iasomie, liliac, bergamotă, trandafir și ylang-ylang. Apariția acestui parfum a dictat noi abordări în crearea parfumurilor, influențând definitiv parfumierii secolului ce a urmat. 

Houbigant a fost, de asemenea, prima casă de parfumuri care a descoperit cum să izoleze anumite molecule din materiile prime naturale, cel mai elocvent exemplu fiind cumarinul, extras din boabele de tonka. 

 Lumea era din nou martoră la o revoluție în imperiul olfactiv.   


Bienaimé a plecat însă de la Houbigant în anul 1935 pentru a-și deschide propria casă de parfumuri, iar Houbigant a apelat la serviciile parfumierilor Paul Schving și Marcel Billot. Marcel Billot a fost responsabil de un alt produs de top de la Houbigant și anume Chantilly, lansat în 1941, un parfum ale cărui note de vârf fructate s-au completat spectaculos cu notele condimentate de mijloc și cele de bază, reprezentate prin notele corpolente de piele, boabe de tonka, benzoin, mușchi de stejar, mosc, vanilie și lemn de santal.   

În aceeași perioadă, datorită tuturor descoperirilor în arta creării parfumurilor, casa Houbigant își extinde comerțul în întreaga lume. Sub conducerea biroului din Paris, au fost înființate birouri în Statele Unite, Anglia, Belgia, Olanda, Elveția, Italia, Spania, Polonia și România. Conexiuni strategice au fost făcute cu Havana, Buenos Aires, Rio-de-Janeiro, Australia, Japonia și China. 

La începutul anilor 1980, Casa Houbigant este preluată de grupul Perris, fondat în 1981 la Milano de către Michele Perris. Compania operează în mai mult de 50 de țări ale lumii și a investit constant în cercetarea și îmbunătățirea creațiilor de parfumerie. Familia italiană a câștigat controlul total asupra numelui Houbigant în anul 2005 și de atunci lucrează din greu pentru a repoziționa numele Houbigant pe frontul de glorie al parfumeriei moderne. 


Houbigant rămâne în istorie o adevărată marcă, un reper al calității desăvârșite. 

Regele și Regina Olandei, Regina Italiei, Prințesa Mathilde, sora lui Napoleon, împărăteasa Eugenie, dar și personalități literare mondene cum ar fi Lev Tolstoi și Guy de Maupassant, Oscar Wilde sau celebra familie Rothschild, sunt doar câteva dintre personalitățile ce s-au lăsat cucerite pentru totdeauna de imperiul Houbigant. 



        Regina Maria a României, simbol al luxului si eleganței, a preferat și ea parfumurile Houbigant, fiind una dintre figurile marcante ce au contribuit la succesul casei în acele vremuri, pentru că, pentru o perioadă de timp, Regina Maria a fost aleasă ca imagine pentru publicitatea parfumurilor "Quelques Fleurs" şi "Mon boudoir".


        Astăzi, flacoanele şi parfumurile Houbigant sunt veritabile piese de colecţie și reconfirmă faptul că, mai mult decât o mireasmă, creațiile olfactive sunt adevărate emoţii sintetizate într-o sticluță, prin intermediul cărora ajungem cu toții - mai devreme sau mai târziu - să ne redescoperim.